Met alleen SEO en online adverteren red je het niet meer zometeen

Met alleen SEO en online adverteren red je het niet meer zometeen

Met alleen SEO en online adverteren red je het niet meer zometeen

14 February 2023

14 February 2023

14 February 2023

Miniature world model for desktop
Miniature world model for desktop
Miniature world model for desktop

De nieuwste AI-hit ChatGPT laat zien dat antwoorden op allerlei vragen ook in een gespreksstijl kunnen worden gegeven. Je gaat dan niet op een linkje klikken en naar een website om het antwoord te lezen. Dat was even een stap verder dan de antwoordkaartjes die je al in Google zag de afgelopen jaren.

Wat gebeurt er als mensen voor veel vragen straks niet meer naar je website komen omdat ze het antwoord in een intelligente chatbot vinden?

Interessante materie, want ChatGPT heeft in 2 maanden 100 miljoen gebruikers aangetrokken. -Even ter vergelijk: daar had het immens populaire TikTok 9 maanden voor nodig, 4.5x zo lang.- Dat zoveel mensen dit willen gebruiken geeft wel iets aan. En wat gebeurt er als Microsoft daadwerkelijk volgende maand hun zoekmachine Bing upgrade met ChatGPT?

Afhankelijk zijn van zoekmachines is een risico

Als jij online afhankelijk bent van verkeer uit zoekmachines dan gaat dat in de komende jaren veranderen. Ik ga geen claims doen dat SEO dood is, dat mogen anderen doen. SEO gaat namelijk niet dood, het krijgt een andere rol en vorm.

Wat ik voorspel is dat de taart opnieuw verdeeld wordt. De chatbots zullen een stuk van de taart krijgen als het om antwoorden en informatie vinden gaat. Alleen krijg je er waarschijnlijk niet dezelfde hoeveelheid traffic voor terug. En wellicht doet Google hier zelf wel aan mee binnenkort. Bing heeft de aanval in ieder geval geopend. Sterker nog: Microsoft (eigenaar van Bing) trapt het gas in tot op de bodem.

SEO zal niet verdwijnen, want er zal altijd behoefte zijn om een zoekmachine als tool te gebruiken om informatie te vinden. Maar zoekmachines zijn zometeen niet meer de enige tools die je antwoorden geven.

Is social media dan de redder voor je traffic? Nee. Op social media zien we al een tijd ongeveer hetzelfde: de platforms doen er alles aan om je op hun platform te houden. Instagram en TikTok, genereren geen substantiële hoeveelheden verkeer. Ook voor Facebook zie ik de toekomst somber in, het is voor mij niet meer dan een verjaardagen reminder ondertussen. En de metaverse? Die is er nog lang niet en die gaat ook geen nieuwe vorm van traffic worden.

Wat dan?

Voor de mensen die al wat langer mee lopen is er goed nieuws: ouderwets wordt weer nieuwerwets! Je merk en je publiek opbouwen wordt steeds belangrijker. Je moet een relatie opbouwen met je fans, klanten en publiek. Niks nieuws op zich: relaties en netwerk zijn al honderden jaren belangrijk.

Maar, het vraagt wel een andere mindset en je moet er actief in blijven investeren. Slechts een bak geld leeg kieperen in SEO en advertenties, is niet langer de weg naar veel mensen aantrekken. Traditioneel online adverteren (en schieten met hagel in grote hoeveelheden) zal een stuk minder goed gaan werken. Als dat je enige succesfactor nu is, moet je de bakens (nu) gaan verzetten en een andere mindset aannemen.

Je kunt bijvoorbeeld gaan denken aan zaken als exclusieve of specialistische content voor bepaalde groepen mensen, betaalde abonnementen voor toegang tot content en tools, samenwerken met influencers en zelf goed worden in aansprekende content maken voor je doelgroepen.

En misschien ga je zelf met intelligente chatbots ook wel antwoorden geven als autoriteit. En ben je op jouw vlak daar beter in dan de standaard chatGPT. Want het zou kunnen dat je klanten in de toekomst minder of helemaal geen websites meer bezoeken, als ze al pratende met een chatbot hun antwoorden krijgen. Dan investeer je anders in een website en wellicht ook minder in SEO. Dan investeer je in een autoriteit zijn, die waardevolle antwoorden geeft. Dat was altijd al belangrijk, ook in SEO, maar dit is een nieuwe vorm.

Kortom: je moet je klanten kennen en investeren in je relatie met ze, zodat je weet wat zij willen, hoe ze denken, wat ze belangrijk vinden, enzovoort. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat kwalitatieve data van je klanten hierbij belangrijk is. Die data krijg je overigens alleen als je vertrouwen krijgt en de relatie in balans is.

Ik kijk uit naar deze nieuwe omwenteling die ik vele malen groter acht dan de komst van het internet en de smartphone. The game will change again!